← Terug naar overzicht

Lekkere en originele lunches om mee te nemen

gezonde lunch meenemen

Kleffe boterhammen in een zakje die geplet worden in je tas; de standaard Hollandse lunch to go is niet iets waar veel mensen met smart naar uitkijken. Dit terwijl de lunch een belangrijke maaltijd is die je energie geeft voor de rest van de dag. Zonde dus om hier niet van te genieten. Neem daarom eens de tijd om met aandacht een lunch te bereiden waar je wél blij van wordt. Er bestaan genoeg alternatieve opties voor lekkere, gezonde en makkelijke lunches om mee te nemen. Bovendien is het de ideale optie om restjes op te maken en zo voedselverspilling tegen te gaan. In deze blog deel ik een aantal lunch-ideeën met je!

Gevulde salade

Het is super simpel en handig om overgebleven restjes te verwerken in een lekkere, vullende salade. Zo hoef je geen eten weg te gooien en geniet jij van een gezonde en verrassende lunch.

Kies voor een salade eerst een basis die je maag vult. Dit kan bijvoorbeeld goed met pasta, couscous of noedels. Vul dit vervolgens aan met een aantal groentes als sla, tomaten, komkommer, avocado of wat gebakken paprika en courgette. Maak dit af met toppings als noten, zaden of gedroogde vruchten. Meng er een bijpassende dressing doorheen en binnen no-time is jouw salade klaar.

Mijn favoriete salade to go is een zelf bedacht recept. Ik maakte deze voor vriendinnen en kreeg er positieve reacties op. Het is een goedkope en simpele salade die je zo in elkaar flanst. Als basis gebruik je aardappeltjes. Dit kunnen grote aardappelen in stukken zijn, maar krieltjes zijn ook erg geschikt. Maak deze warm door ze op te bakken. Meng dit met in stukken gesneden bietjes, sinaasappel en rauwe spinazie. Door de warmte van de aardappeltjes zal de spinazie slinken. Als dressing meng je wat sap van de bieten en sinaasappels met balsamico, peper en zout. Top het eventueel af met wat uitgebakken spekjes, feta of geitenkaas. Een verrassende en verfrissende salade!

Tip: maak je bakje goed dicht en stop deze in een plastic zakje voor je hem opbergt in je tas. Zo voorkom je dat boeken en/of je laptop nat worden als de salade lekt.

Smakelijke wraps

Een bekende studentenmaaltijd is natuurlijk de wrap. Tegelijkertijd is dit een typisch gerecht waarbij je allerlei restjes overhoudt en vooral de tortillawraps belanden nog eens in de prullenbak. Niet doen! Ze zijn ideaal te gebruiken voor een lunch en makkelijk mee te nemen in een broodtrommel.

Wraps kun je vullen met allerlei verschillende combinaties. Denk bijvoorbeeld aan tonijn uit blik gemengd met sla, rode ui, stukjes appel en wat rucola. Of maak wat overgebleven kip op en voeg avocado, mango en rauwe spinazie toe. Eet je vegetarisch? Dan is hummus een ideaal ingrediënt als basisbeleg. Kies je favoriete smaak en maak dit af met wat gebakken of geroosterde groentes en eventueel bonen of falafel.

Warme soepen

Heb je de mogelijkheid om je lunch op te warmen? Denk dan aan een bakje soep om mee te nemen. Vooral in de herfst en winter kan dit heerlijk zijn om even op te warmen. Soep maak je gemakkelijk van alle soorten groentes die je nog hebt liggen. Snijd wat ui en knoflook fijn en fruit dit aan in olijfolie in een hoge pan. Voeg vervolgens de groente(s) toe waar je soep van maakt. Denk bijvoorbeeld aan pompoen, tomaat, paprika, courgette, broccoli, pastinaak, bloemkool, zoete aardappel of venkel. Een combinatie kan natuurlijk ook. Bak de groenten kort mee en voeg kokend water en een bouillonblokje toe. Wacht tot de groenten super zacht zijn en pureer het geheel met een staafmixer. Voeg naar smaak peper, zout en andere kruiden als paprikapoeder, koriander en komijn toe. Zo gepiept en supergezond!

Healthy treat

Meer zin in een zoete lunch, maar geen zin in een suikerpiek? Er zijn genoeg mogelijkheden om een baksel te maken dat zowel zoet als voedzaam en ook nog makkelijk mee te nemen is. Een voorbeeld is bananenbrood, waarin je goed (over)rijpe bananen kan verwerken. Dit is een erg lekker recept voor volkoren bananenbrood met dadels.

Een andere optie is gezonde muffins, gemaakt met havermout, volkorenmeel, karnemelk en gezoet met honing. In deze variant van de gezonde muffin zitten blauwe bessen en zelfs wat wortel. Veelzijdig, vullend en een echte traktatie!

Tip: op zoek naar meer inspiratie voor gezonde gerechten? Marel schreef eerder over makkelijke, gezonde en goedkope recepten. Eet smakelijk!

Meer studentennieuws

roze cadillac
zomerse recepten
Abonneren op

Ook blogs schrijven? Word Junior Content Creator!

Vind jij het leuk om te schrijven over jouw studentenleven? Word dan Junior Content Creator bij Den Bosch Studentenstad!

  • We bieden je een eigen profiel pagina, waar al jouw geschreven blogs op komen te staan;
  • Je kunt via ons regelmatig naar evenementen, uit eten bij restaurants en producten of diensten testen;
  • En je krijgt een leuke vergoeding per geschreven blog;

Junior Content Creator worden